Każdy człowiek uczy się w specyficzny dla siebie sposób, jest wyposażony w typowy dla siebie profil funkcjonowania mózgu. Znając go możemy zrozumieć i pomóc dzieciom i dorosłym w radzeniu sobie ze stresem oraz ze zdobywaniem nowych informacji. Według Kinezjologii Edukacyjnej nie ma ludzi niezdolnych, są tylko tacy, którym trzeba stworzyć odpowiednie warunki do pełnego rozwoju. Często zdarza się, że dzieci mające problem z nauką są bardzo inteligentne lecz nie mają dostępu do wszystkich swoich możliwości, gdyż bodźce z dominującej ręki, ucha, oka bądź nogi wędrują do wyłączonej półkuli mózgowej.
Istnieją 32 profile dominacji, wiedza o nich pozwala przewidzieć, u kogo pojawiają się problemy z pewnymi typami zadań i przetwarzaniem informacji. Mózg aby działać potrzebuje bodźców, dostarczają ich zmysły, jest to ich wkład w zdobywanie wiedzy o świecie. Nie wszystkich zmysłów używamy w tym samym stopniu, jedne są dla nas ważniejsze inne mniej ważne, jest to związane ze stylem uczenia się. Wolimy posługiwać się bardziej prawą bądź lewą ręką, takiego wyboru dokonujemy także dla oczu i uszu. Tendencja ta nazywa się lateralnością.
Nasz mózg składa się z dwóch półkul, które połączone są ze sobą ciałem modzelowaty, pozwala ono na szybki dostęp do nich - półkuli lewej, która umożliwia dostrzeganie szczegółów, w której odbywają się procesy językowe, planowanie, analiza. logika, poczucie czasu, myślenie przyczynowe i półkuli prawej, w której zachodzą procesy dotyczące wyobrażeń, emocji, spontaniczności, intuicji, wrażeń.
W ramach koncepcji dr Paula Dennisona tak długo nie osiągniemy sukcesu w uczeniu się dopóki nie będzie funkcjonowało połączenie "ciało-intelekt", myśl nie będzie gotowa przejść w działanie. Stan taki nazywany jest w Kinezjologii Edukacyjnej stanem "niskiego biegu", informacje przyjmowane są jednostronnie - na poziomie pracy jednej półkuli. Ograniczenia jednostronnego uczenia się blokują dostęp do bilateralnych funkcji mózgu, zmniejszają kreatywność. Kinezjologia Edukacyjna, a w niej Gimnastyka Mózgu®, pozwala na "włączenie" bilateralnych funkcji ciała (obydwoje oczu, uszu, półkule mózgowe) abyśmy mogli doświadczyć uczenia się w pełnym zakresie naszych możliwości. Wykorzystujemy w tym celu proces pięciu kroków łatwego uczenia się zwany równoważeniem lateralnym. |